الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)

الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)

الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

من احد العناوین الهامه فی علم الاصول الاماره و الاصل العملی و هناک قد طُرحت مباحث متعدده فی هذین العنوانین، احدها التمایز بینهما و من هذه الجهه هناک اختلاف شدید بین علماء الاصول، فان البعض قائلون بعدم المجعول الشرعی و البعض قائلون بوجود  المجعول فی الامارات؛ و هناک ایضا اختلاف بین القائلین بوجود المجعول، فان البعض قد اعتقدوا بجعل الحکم التکلیفی و البعض بالحکم الوضعی.
هذا المقال یسعی الی اختیار القول الصحیح ضمن التبیین الواضح لجمیع الاقوال و بخاصه قول المحقق النائینی(ره) و الامتیاز بینها و ان هناک ابداعا من حیث التبیین و منهج الدراسه و ذکر بعض النکات.

کلیدواژه‌ها

دانلود فایل PDF  مقاله : الفوارق بین الامارات و الاصول مع التأکید علی رأی المحقق النائینی(ره)


عنوان مقاله [English]

The Difference between Conjectural Proof (Amāra) and Uṣūl with Emphasis on late Nāʾīnī’s View

نویسنده [English]

  • Seyed Sadegh mohamadi
Professor of Foreign Jurisprudence and Principles of Qom Seminary and Al-Mustafa Al-Alamiya Community

چکیده [English]

One of the most important titles in ʿIlm al-Uṣūl is the conjectural proof (better known as amāra) and “practical principle”. Many arguments have been presented concerning these two instruments of derivation of legal rulings in the Islamic jurisprudence. One of them is the distinction between the two, and there is a serious difference of opinion among the scholars of Uṣūl with some of them denying the existence of Sharʿī majʿūl (or enacted rule) and some others accepting its existence in the conjectural proofs. Those who believe in the existence of a majʿūl also differ in their opinions concerning it inasmuch as some believe that only defining laws (al-aḥkām al-taklīfīya) are enacted whiles others say that only declaratory laws (al-aḥkām al-waḍʿīyya) are enacted. This article tries to give a clear statement of all the sayings, especially the sayings of Muḥaqiq Nāʾīnī (ra) and the distinction between them, and of course, there is novelty in terms of explanation and the way he examines and expresses some points.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amāra (conjectural proof)
  • practical law
  • theoretical phase
  • enactment phase
  • enactment and enacted
  • Al-Muḥaqiq al-Nāʾīnī

برچسب های مطلب:
آیت الله ابوالقاسم علیدوست , آیت الله شیخ عباس نائینی , آیت الله نمازی , آیت‌الله محسن , آیت‌الله محسن اراکی , ابوالقاسم علیدوست , اطلاعیه مهم , اعرافی , الحرام , القدرة , الکلمات الرئیسیّة: التزاحم , المقدّمة , الواجب , امام جمعه سابق نائین , امام حسین , امام زمان , امانت الهی , امضاء , انديشه سياسي نائيني , اندیشه سیاسی میرزای نائینی , باب تزاحم   اهم و مهم , بررسی نوآوری‌های محقق نایینی در تحلیل ماهیت حقّ و آثار مترتب بر آن , بیت میرزای نائینی , بیماری لاعلاج , تحریف معنوی , تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی , جوادی‌آملی , حاج شیخ عبدالامیر خطاط نائینی , حجت الاسلام میرزابیگی , حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه , حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی , حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی , حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) , دبیرخانه کنگره بین المللی میرزای نائینی , دکتر عبدالوهاب فراتی , رجب , رمضان , زیارت عاشورا , سالروز ارتحال آیت الله میرزا محمد حسین نایینی , سالگرد میرزای نائینی , سلطنت ولایتیه , سید جمال گلپایگانی , سید_ابوالحسن_اصفهانی , سیره عقلا , شارع , شبهه , شفا , شهر مقدس قم , عرف , عضو شورای اجرایی کنگره , علم اجمالی , عید , فطر , کنگره بین المللی میرزای نائینی , کنگره بین‌المللی میرزای نایینی , کنگره میرزای نائینی , کنگره میرزای نایینی , مبانی نائینی , محقق نایینی , مرجحات باب تزاحم , مرحوم نائینی , مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) , مشروطه , مکتب اصولی , مکتب نائینی , ممیزات نائینی , میرزا , میرزای نائینی , میرزای نائینی شاگرد آخوند خراسانی , میرزای_نائینی , ناييني و بحث ولايت فقيه , نایین , نجم الثاقب , نوه میرزای نائینی , ولایت تصرفی , ولایت عامه ,
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله میرزای نائینی است .