الفوارق الثبوتیة والإثباتیة بین العلة والحکمة عند المحقق النائینی (ره)

الفوارق الثبوتیة والإثباتیة بین العلة والحکمة عند المحقق النائینی (ره)

الفوارق الثبوتیة والإثباتیة بین العلة والحکمة عند المحقق النائینی (ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه

چکیده

انّ للاسباب و العلل الشرعیّة أقسام:
۱- موضوعات الاحکام
۲- مایقع موقع العلّة و الحکمة
والقسم الأول یرتفع شخص الحکم بإرتفاعه و القسم الثانی محلّ البحث و له ثلاثة اقسام:
۱- مطلق مایقع موقع العلّة و الحکمة
۲- خصوص العلّة من القسم السابق اذا ارتفع شخص الحکم بها
۳- خصوص العلّة من القسم السابق اذا ارتفع سنخ الحکم بها
ومحل البحث القسمان الاخیران الثانی و الثالث و لکلّ منهما اقسامٌ تزید علی اربعة عشر قسماً و المهم هنا تمییز العلّة عن الحکمة إثباتاً و للمحقّق النائینی(ره) فارق جید بینهما لایستهان به و تلتّف مباحث هذه الرسالة حوله.

کلیدواژه‌ها

دانلود فایل PDF: الفوارق الثبوتیة والإثباتیة بین العلة والحکمة عند المحقق النائینی (ره)


عنوان مقاله [English]

The Theoretical and Practical Differences between Cause and Wisdom according to al-Muḥaqiq al-Naʾīnī

نویسنده [English]

  • Jafar Najafı Bostan
Professor of the higher levels of the seminary

چکیده [English]

The legal causes and reasons are divided into the following categories:1- Subject (mawḍūʿ) of legal rulings 2- Things which replace the cause (ʿilla) and the wisdom (ḥikma) As for the first type, the ruling (ḥukm) ceases to exist when the subject matter is nonexistent. When it comes to the second type, it is a matter of debate and contention, and there are three types of it:1- Anything that replaces the cause and the wisdom 2- The cause itself from the previous type, if the ruling ceases to exist with the nonexistence of the cause 3- The cause from the previous type if the genera of the ruling cease to exist with the nonexistence of the cause.And the subject of research is the last two types, i.e. the second and the third type, and each of them has more than fourteen types and rulings, except after distinguishing the causes from the wisdom in practice. Al-Muḥaqqiq al-Nāʾīnī (may God have mercy on him) offers a different definition which is not to be underestimated, and the investigations of this treatise revolve around it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cause
  • wisdom
  • Al-Muḥaqqiq al-Nāʾīnī
  • practical realm
  • theoretical realm.

برچسب های مطلب:
آیت الله ابوالقاسم علیدوست , آیت الله نمازی , آیت‌الله محسن , آیت‌الله محسن اراکی , ابوالقاسم علیدوست , الحرام , القدرة , الکلمات الرئیسیّة: التزاحم , المقدّمة , الواجب , امام زمان , امانت الهی , امضاء , انديشه سياسي نائيني , اندیشه سیاسی میرزای نائینی , باب تزاحم   اهم و مهم , بررسی نوآوری‌های محقق نایینی در تحلیل ماهیت حقّ و آثار مترتب بر آن , بیماری لاعلاج , تحریف معنوی , تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی , جوادی‌آملی , حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه , حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی , حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی , حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) , دبیرخانه کنگره بین المللی میرزای نائینی , رجب , رمضان , زیارت عاشورا , سلطنت ولایتیه , سیره عقلا , شارع , شبهه , شفا , شهر مقدس قم , عرف , علم اجمالی , عید , فطر , کنگره بین المللی میرزای نائینی , کنگره بین‌المللی میرزای نایینی , کنگره میرزای نائینی , کنگره میرزای نایینی , مبانی نائینی , محقق نایینی , مرجحات باب تزاحم , مرحوم نائینی , مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) , مشروطه , مکتب اصولی , مکتب نائینی , ممیزات نائینی , میرزا , میرزای نائینی , ناييني و بحث ولايت فقيه , نایین , نجم الثاقب , ولایت تصرفی , ولایت عامه ,
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله میرزای نائینی است .