حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه: آیت‌الله میرزای نائینی(ره) فصل جدیدی در علم اصول را به وجود آورد

حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه: آیت‌الله میرزای نائینی(ره) فصل جدیدی در علم اصول را به وجود آورد

به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی میرزای نایینی، دومین پیش نشست کنگره بین المللی بزرگداشت مرحوم نائینی(ره) با موضوع «روش اصولی محقق نائینی(ره)» به همت مدیریت پژوهش و توسعه علمی این حوزه برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مؤسس علم اصول، اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در رأس آنها امام صادق علیه‌السلام هستند، گفت: تدوین علم اصول در زمان مرحوم شیخ مفید(ره) سید مرتضی(ره) و شیخ طوسی(ره) شکل گرفت و مرحوم شیخ مفید(ره) کتاب تذکره را در علم اصول نوشت و بعد از ایشان مرحوم سید مرتضی(ره) ذریعه و سپس شیخ طوسی، عدةالاصول را به رشته تحریر درآورد.

وی اضافه کرد: این جریان ادامه داشت تا زمان مرحوم محقق حلی(ره) صاحب شرایع که ایشان مکتب اصولی تدوین نمود و بعد از مدتی نوبت به اخباری‌ها رسید، که به جنگ با دیدگاه‌های عالمان اصولی بر خواستند و بعد از آن نوبت به مرحوم وحید بهبانی(ره) می‌رسد که ایشان شاگردانی همچون مرحوم سید بحر العلوم(ره)، مرحوم کاشف الغطاء(ره)، مرحوم نراقی(ره)، مرحوم صاحب جواهر(ره) و دیگران را، بعد از ایشان مرحوم شیخ انصاری(ره) تربیت کردند، و بعد شیخ مرحوم آخوند(ره) و بعد ایشان مرحوم محقق نائینی(ره) بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی فقیه با بیان اینکه مرحوم نائینی فصل جدیدی در علم اصول رقم زد، گفت: ایشان علاوه بر ابتکارات، نوآوری، تحقیق و پژوهش در علم اصول بهترین مبین برای بیان دیدگاه های شیخ انصاری(ره) بودند و دیدگاهای مرحوم نائینی(ره) توسط شاگردان‌ ایشان، همچون مرحوم شیخ محمدعلی خراسانی(ره)، صاحب فراید الاصول و مرحوم خوئی(ره) صاحب اجمل التقریرات و مرحوم سید محسن ادیب (ره)و مرحوم سید جمال گلپایگانی(ره) و مرحوم میرزا هاشم آملی(ره) بیان شد.

وی در بحث روش اصولی مرحوم محقق نائینی(ره) با تقسیم علم اصول محقق نائینی(ره) به پنج پخش گفت: اولین بخش روش اصولی ایشان روش نظریه پردازی می‌باشد، و از جمله مباحث مهم این بحث متمم جعل است، که با شیوه محقق نائینی(ره) در بیان گذشتگان دیده نمی‌شود و ایشان می فرمایند: «شریعت و احکام دین با اساس نصوص و سخنان آشکار شناخته می‌شود و فقیه باید احکام شرعی را با نصوص و ادله شرعی بدست آورد و اگر به دلیل شرعی روشن نرسید باید به اصول عملیه شرعی و عقلی رجوع کند و جعل حکم شرعی که از ناحیه شارع آمده است به روشنی هدف شارع را می رساند» و محقق وقتی رجوع به ادله می‌کند، حکم مساله برای او روشن نمی‌شود و نیاز به حکم جدید است که مساله را برای عالم اصولی روشن کند و این امر دوم و حکم دوم و بیان دوم مبین حکم اول، و متمم جعل می باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، دومین بخش روش اصولی محقق نائینی(ره) را، بحث قاعده محوری برشمرد و فرمود: ایشان از قواعد پیشینه اصولی برای قواعد پسینه اصولی استفاده می کند و از قواعد علم منطق و بعضا قواعد فلسفی نیز استفاده می‌کند و برای حل مساله اصولی، آنها را تبیین می‌کند.

وی در مورد بخش‌های پایانی روش اصولی مرحوم نائینی گفت: سومین بخش تأویل بخشی به مباحث تحلیلی و اصولی که جلوه های عالی آن را در بحث ترتب است و بخش چهارم ایشان بحث مباحث عقلی و دقت های عقلی در عین اینکه اصول ایشان با وجدان عرفی سازگار است مثل قاعده قبح عقاب بلابیان می باشد و خصوصیت پنجم ایشان انسجام بخشی به مباحث اصولی است که گاهی اوقات برای بیان یک مبحث اصولی چند تا مقدمه ارزنده می‌آورند و این موارد را، انسجام می دهند و در نهایت مسأله اصولی خود را بیان می‌کنند و نیاز است که در آرا و اندیشه‌های ایشان بزرگان حوزه تامل بیشتری نمایند.


برچسب های مطلب:
آیت الله ابوالقاسم علیدوست , آیت الله شیخ عباس نائینی , آیت الله نمازی , آیت‌الله محسن , آیت‌الله محسن اراکی , ابوالقاسم علیدوست , اطلاعیه مهم , اعرافی , الحرام , القدرة , الکلمات الرئیسیّة: التزاحم , المقدّمة , الواجب , امام جمعه سابق نائین , امام حسین , امام زمان , امانت الهی , امضاء , انديشه سياسي نائيني , اندیشه سیاسی میرزای نائینی , باب تزاحم   اهم و مهم , بررسی نوآوری‌های محقق نایینی در تحلیل ماهیت حقّ و آثار مترتب بر آن , بیت میرزای نائینی , بیماری لاعلاج , تحریف معنوی , تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی , جوادی‌آملی , حاج شیخ عبدالامیر خطاط نائینی , حجت الاسلام میرزابیگی , حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه , حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی , حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی , حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) , دبیرخانه کنگره بین المللی میرزای نائینی , دکتر عبدالوهاب فراتی , رجب , رمضان , زیارت عاشورا , سالروز ارتحال آیت الله میرزا محمد حسین نایینی , سالگرد میرزای نائینی , سلطنت ولایتیه , سید جمال گلپایگانی , سید_ابوالحسن_اصفهانی , سیره عقلا , شارع , شبهه , شفا , شهر مقدس قم , عرف , عضو شورای اجرایی کنگره , علم اجمالی , عید , فطر , کنگره بین المللی میرزای نائینی , کنگره بین‌المللی میرزای نایینی , کنگره میرزای نائینی , کنگره میرزای نایینی , مبانی نائینی , محقق نایینی , مرجحات باب تزاحم , مرحوم نائینی , مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) , مشروطه , مکتب اصولی , مکتب نائینی , ممیزات نائینی , میرزا , میرزای نائینی , میرزای نائینی شاگرد آخوند خراسانی , میرزای_نائینی , ناييني و بحث ولايت فقيه , نایین , نجم الثاقب , نوه میرزای نائینی , ولایت تصرفی , ولایت عامه ,
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله میرزای نائینی است .