نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر

نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

اصول فقه دستگاه روش ­شناسی استنباط احکام شرعی است و در آن از قواعد و ابزارهای فهم مراد جدی شارع سخن گفته می­ شود. هرمنوتیک نیز دستگاه روش­شناختی فهم معنای متن بوده و دارای سه دوره روشی، روش ­شناختی و فلسفی است. هرمنوتیک روش ­شناختی معنای متن را مراد جدی مولف می­ داند، ولی در مقام بحث از ابزارهای فهم معنای متن نیست، بلکه از «نظریه فهم متن» که منشاء تعیین ابزارهای فهم متن و توجیه­ کننده چرایی و چیستی آنهاست، سخن می­ گوید. اصول فقه فعلی هرچند در معناشناسی با هرمنوتیک روش ­شناختی مشترک است، ولی در شرایط فعلی شامل بحث از ابزارهای فهم معنای متن است و مستقلا بحثی راجع به نظریه فهم متن اصولیون ندارد. این در حالی است که این نظریه در ارتکاز فقها و اصولیون وجود دارد و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده در بخشهای مختلف فقه و اصول فقه مورد اشاره قرار گرفته است. فردریش شلایرماخر از هرمنوتیست­ های محوری هرمنوتیک روش­ شناختی است که نظریه فهم متن او شاکله اصلی این دوره هرمنوتیکی را شامل می ­شود. در این مقاله سعی شده است نظریه هرمنوتیکی آیت الله شیخ محمد حسین نائینی که به جهت برخورداری از ذهن اصولی خلاق، منسجم و ساختارمند دارای نظریه فهم است، از فرمایشات ایشان در بخش های مختلف استخراج گردد، با نظریه فهم متن شلایرماخر مقایسه شود و برتری­ های آن نشان داده شود. نظریه فهم متن مرحوم نائینی مبتنی بر راهبرد مرکزی تمسک به ظهور کلام و نظریه فهم متن شلایرماخر مبتنی بر راهبرد مرکزی بازتولید فردیت مولف است.

کلیدواژه‌ها

دانلود فایل PDF مقاله نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر


عنوان مقاله [English]

Ayatollah Muḥammad Ḥusayn Nāʾīnī’s Text Understanding Theory as Compared with Schleiermacher’s Text Understanding Theory

نویسنده [English]

  • Massoud Fayyazi

چکیده [English]

The principles of jurisprudence are the methodology of the derivation of Sharīʿa rulings, and in it, the rules and tools for understanding the intent of the Lawgiver are discussed. Hermeneutics is also a methodological device for understanding the meaning of the text and is characterized by three distinct periods: methodical, methodological and philosophical. Methodological hermeneutics considers the meaning of the text as the serious intention of the author. At this point, however, the discussion is not about the tools of understanding the meaning of the text, but about the “theory of understanding the text” which is the source of determining the means of understanding the text providing reasons and justification about their nature. Although the current principles of jurisprudence share semantics with methodological hermeneutics, in the current situation, it includes a discussion of the means of understanding the meaning of the text inasmuch as it lacks an independent discussion about the theory of understanding the text. Meanwhile, this theory exists in the subconscious understanding of jurists and uṣūlis, and its various components have been mentioned in different parts of jurisprudence and its principles. Friedrich Schleiermacher is one of the central hermeneutists of methodological hermeneutics, whose text understanding theory is the main form of this hermeneutic era. In this article, an attempt has been made to extract the hermeneutic theory of Ayatollah Sheikh Muḥammad Ḥusayn Nāʾīnī, who has a theory of understanding due to his creative, coherent and principled mind. Efforts have been made to obtain his theory from his statements as well as to compare it with that of Schleiermacher. The late Nāʾīnī’s text understanding theory is based on the central strategy of sticking to the literal meanings of words, and Schleiermacher’s text understanding theory is based on the central strategy of reproducing the author’s individuality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • principles of jurisprudence
  • text understanding theory
  • Muḥammad Ḥusayn Nāʾīnī
  • hermeneutics
  • Schleiermacher

برچسب های مطلب:
آیت الله ابوالقاسم علیدوست , آیت الله نمازی , آیت‌الله محسن , آیت‌الله محسن اراکی , ابوالقاسم علیدوست , الحرام , القدرة , الکلمات الرئیسیّة: التزاحم , المقدّمة , الواجب , امام زمان , امانت الهی , امضاء , انديشه سياسي نائيني , اندیشه سیاسی میرزای نائینی , باب تزاحم   اهم و مهم , بررسی نوآوری‌های محقق نایینی در تحلیل ماهیت حقّ و آثار مترتب بر آن , بیماری لاعلاج , تحریف معنوی , تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی , جوادی‌آملی , حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه , حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی , حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی , حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) , دبیرخانه کنگره بین المللی میرزای نائینی , رجب , رمضان , زیارت عاشورا , سلطنت ولایتیه , سیره عقلا , شارع , شبهه , شفا , شهر مقدس قم , عرف , علم اجمالی , عید , فطر , کنگره بین المللی میرزای نائینی , کنگره بین‌المللی میرزای نایینی , کنگره میرزای نائینی , کنگره میرزای نایینی , مبانی نائینی , محقق نایینی , مرجحات باب تزاحم , مرحوم نائینی , مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) , مشروطه , مکتب اصولی , مکتب نائینی , ممیزات نائینی , میرزا , میرزای نائینی , ناييني و بحث ولايت فقيه , نایین , نجم الثاقب , ولایت تصرفی , ولایت عامه ,
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله میرزای نائینی است .