حجیت استصحاب عدم ازلی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی (ره)

حجیت استصحاب عدم ازلی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی (ره)

حجیت استصحاب عدم ازلی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی (ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

۱ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه.

۲ دبیرعلمی گروه اصول فقه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

چکیده

حجیت استصحاب عدم ازلی از جمله قواعدی است که فروع فقهی زیادی مبتنی بر آن است. اگرچه در پاره‌ای از موارد در جریان آن خلافی نیست؛ اما جریان آن در شبهه مصداقیه مخصص و الحاق آن به عموم عام مورد اختلاف واقع شده است. اقوال و ادله متفاوت بر اثبات و نفی آن توسط قائلین به حجیت و عدم حجیت اقامه نشده است در این مقاله پس از بررسی اقوال و ادله آنها ادله نافیین ترجیح داده شده و ادله مثبتین تام و تام دانسته شده است و بر نفی حجیت به قواعد اصولی مانند حجیت ظواهر و فهم عرفی و قواعد منطقی استدلال شده است و بر این اساس که در فرد مشتبه اصل عدم ازلی جهت الحاق فرد مشتبه به عموم عام جاری نیست باید به اصل حکمی مانند اصل برائت و غیره مشکله را حل نمود.

کلیدواژه‌ها

دانلود فایل PDF: حجیت استصحاب عدم ازلی با تأکید بر دیدگاه میرزای نائینی (ره)


عنوان مقاله [English]

The Authority of Non-eternal Istiṣḥāb

نویسندگان [English]

  • Ali Rahmani Sabzevari ۱
  • Ahmad Reza Khosrowi ۲
۱ Lecturer of the Islamic Seminary at the highest level of Islamic jurisprudence and legal theories.
۲ Scientific secretary, department of Uṣūl al-Fiqh, the Jurisprudence Center of Pure Imams (a)

چکیده [English]

Istiṣḥāb is one of the principles that many secondary rules of Islamic jurisprudence are based on. Although there is nothing wrong with the application of this general principle in some cases, there is dispute concerning the manifestation of the mukhaṣṣiṣ (adverb or qualifying term restricting the meaning of a term) and its general applicability. Different sayings and proofs have been established by those who subscribe to its authoritativeness or non- authoritativeness. In this article, after examining their statements and the arguments presented by them in their works, the arguments of the opponents have been preferred and the arguments of proponents are considered complete, inasmuch as the authority of uṣūl-i principles such as the authority of literal meanings, common understanding and logical rules have been demonstrated. Hence, the principle of non-eternity does not apply to the general rule to include the doubted object. In fact, the problem should be solved with the application of principles such as the principle of exemption etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • No-eternal Istiṣḥāb
  • ʿadam naʿti
  • ʿadam majmūli
  • non-restriction of the general title

برچسب های مطلب:
آیت الله ابوالقاسم علیدوست , آیت الله نمازی , آیت‌الله محسن , آیت‌الله محسن اراکی , ابوالقاسم علیدوست , الحرام , القدرة , الکلمات الرئیسیّة: التزاحم , المقدّمة , الواجب , امضاء , انديشه سياسي نائيني , اندیشه سیاسی میرزای نائینی , باب تزاحم   اهم و مهم , تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی , جوادی‌آملی , حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه , حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی , حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی , حکومت اصل احترام بر اصل برائت در شبهه موضوعی در عقود از دیدگاه میرزای نائینی (ره) , دبیرخانه کنگره بین المللی میرزای نائینی , رجب , رمضان , سیره عقلا , شارع , شبهه , شهر مقدس قم , عرف , علم اجمالی , عید , فطر , کنگره بین المللی میرزای نائینی , کنگره بین‌المللی میرزای نایینی , کنگره میرزای نائینی , کنگره میرزای نایینی , مبانی نائینی , محقق نایینی , مرجحات باب تزاحم , مرحوم نائینی , مسببات تولیدی از منظر میرزای نائینی (ره) , مشروطه , مکتب اصولی , مکتب نائینی , ممیزات نائینی , میرزا , میرزای نائینی , ناييني و بحث ولايت فقيه , نایین ,
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله میرزای نائینی است .